Prawo / Rejestry

PRAWO / REJESTRY

 

Znalezione obrazy dla zapytania prawo

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz innych przepisów pociąga za sobą ogromne zmiany zarówno w prawnych, organizacyjnych jak i technologicznych uwarunkowaniach gospodarowania odpadami w gminach. Nowe przepisy prawa generują nowe obowiązki oraz konieczność ich interpretacji i poznania procedur, które powodują całkowitą zmianę sposobu myślenia o gospodarowaniu odpadami w gminie.

Akces Polski do Unii Europejskiej spowodował konieczność wprowadzenia wielu działań związanych z gospodarką odpadami, m.in. ograniczenia ilości deponowanych odpadów komunalnych czy zmniejszenia udziału w nich odpadów biodegradowalnych.

 

Główne zasady europejskiej gospodarki odpadami określone zostały m.in. w:

  1. Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (dyrektywa ramowa), której regulacje dotyczą:
    • dążenia do zmniejszenia ilości / wyeliminowania odpadów odprowadzanych wprost do środowiska;
    • najważniejszych reguł w gospodarce odpadami: zapobieganie/prewencja, redukcja oraz ponowne użycie;
  2. Dyrektywie Rady 99/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (dyrektywa składowiskowa), ), której regulacje dotyczą:
    • ograniczenia ilości składowanych komunalnych odpadów podlegających biodegradacji do: w 2013 r. – 50%, a w 2020r. – 35% całkowitej ilości (według wagi) komunalnych odpadów  ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 r.
  3. Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (dyrektywa opakowaniowa), której regulacje dotyczą:
    • zapobiegania powstawania odpadów opakowaniowych;
    • wielokrotnego używania opakowań, recyklingu oraz innych form odzysku odpadów opakowaniowych.
  4. Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/12/WE z dnia 11 lutego 2004 r. zmieniająca dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, której regulacje dotyczą:
    • odzysku co najmniej 60% wagowo odpadów opakowaniowych;
    • recyklingu co najmniej 55% wagowo i co najwyżej 80% wagowo odpadów opakowaniowych.
  5. Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (dyrektywa WEEE), której regulacje dotyczą:
    • ograniczenia ilości zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
    • zwiększenia ponownego użycia, recyklingu oraz innych form odzysku takiego złomu tak, aby ograniczyć ilość unieszkodliwionych odpadów.
  6. Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/66/WE z dnia 6 września 2006r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG, której regulacje dotyczą:
    • selektywnego zbierania zużytych baterii i akumulatorów;
    • zredukowania do minimum unieszkodliwiania baterii i akumulatorów stanowiących składnik zmieszanych odpadów komunalnych;
    • wysokiego poziomu recyklingu wszystkich zużytych baterii i akumulatorów.

Analiza tych przepisów wskazuje, że główne cele polityki wspólnotowej to:

  • zapobieganie powstawaniu odpadów oraz priorytet ponownego wykorzystania i recyklingu przed odzyskiem energii, o ile i tylko w takim zakresie, w jakim są to najbardziej ekologiczne z dostępnych metod,
  • minimalizowanie ilości odpadów u źródła ich powstawania,
  • stosowanie skuteczniejszych metod produkcji i odzysku odpadów.

W tak wyznaczone cele wpisują się przepisy prawa polskiego oraz krajowe i regionalne dokumenty strategiczne dotyczące gospodarki odpadami.

 

PRAWO LOKALNE

  

PRAWO KRAJOWE

 

REJESTR DZIAŁALNOŚCI REGULOWANEJ

 

Warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych

Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.) prowadzenie przez przedsiębiorcę działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wymaga uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie wpisu określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dla podmiotu odbierającego odpady komunalne, w zakresie:

  1. posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego;
  2. utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwanych dalej "pojazdami", i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwanych dalej "urządzeniami";
  3. spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów;
  4. zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej.

Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zgodnie z art. 9 c ust. 3 u.o.c.p., powinien zawierać:

  • firmę, oznaczenie siedziby adres, albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  • numer identyfikacyjny REGON, o ile przedsiębiorca taki numer posiada;
  • określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.

Do wniosku przedsiębiorca dołącza:

  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej (50zł);
  • oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Opłata za wpis do rejestru: 50 zł. Opłata za zmianę we wpisie do rejestru: 25 zł.

 

Zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych.

 

Na prowadzenie działalności związanej z opróżnianiem zbiorników bezodpływowych i transportem nieczystości ciekłych, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r.  o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm.), wymagane jest uzyskanie zezwolenia. Wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia określa Uchwała Nr XXXIV/456/2010 Rady Gminy darłowo z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Darłowo.

Zezwolenie na ternie Gminy Darłowo wydaje Wójt Gminy Darłowo. Zezwolenie wydawane jest po złożeniu przez przedsiębiorcę kompletnego wniosku, o którym mowa w art. 8 w/w ustawy. Opłata za wydanie decyzji wynosi 107 zł.

Zgodnie z art. 7 ust. 6b, Wójt Gminy Darłowo prowadzi w formie elektronicznej ewidencję udzielonych i cofniętych zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych.

Do pobrania

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi 2023 r. [674.48 kB] Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi 2014 r. [1.03 MB] Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi 2015 r. [1.47 MB] Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi 2016 r. [1.80 MB] Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi 2017 r. [1.85 MB] Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi 2018 r. [1.67 MB] Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi 2019 r. [1.77 MB] Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi 2020 r. [716.26 kB] Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi 2021 r. [638.74 kB] Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi 2022 r. [659.01 kB] Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2016-2022 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2023-2028 [6.42 MB] Wykaz przedsiębiorców wpisanych do rejestru działalności regulowanej [108.36 kB] Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Darłowo [19.62 kB] Wniosek o zmianę wpisu w rejestrze działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Darłowo [17.81 kB] Wniosek o wykreślenie z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości [17.05 kB] Oświadczenie o spełnieniu warunków [16.27 kB] Wniosek o udzielenie zezwolenia [29.05 kB] Uchwała Nr LXXII.667.2023 Rady Gminy Darłowo z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie określenia wynagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie gminy Darłowo w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych [220.41 kB] Regulamin [1.54 MB] Uchwała NR XI.73.2024 Rady Gminy Darłowo z dnia 20 grudnia 2024 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Darłowo nr X.61.2024 z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Darłowo [1.43 MB] Uchwała NR X.63.2024 - stawki odpady [1.43 MB] Uchwała NR X.62.2024 - szczegółowy [1.46 MB] Uchwała NR XI.72.2024 - usługi dodatkowe [1.45 MB] Wykaz przedsiębiorców posiadających w/w zezwolenie [213.98 kB] ZARZĄDZENIE NR KW.0050.36.2025 WÓJTA GMINY DARŁOWO z dnia 31 marca 2025 r. w sprawie przeprowadzenia kontroli zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Darłowo [575.42 kB]